nr 192: munsbit (55 av 366)

då har käre maken och jag varit iväg på kvällsunderhållning.
sverigefinländarnas dag firades idag
på ett antikvariat (som har ägare med finskt ursprung).
där bjöds det på dragspelsmusik, finsk diktläsning
och föreläsning om skogsfinländarna.
i pausen fick vi smaka på motti eller nävgröt.
nja, den var inget vidare tyckte jag, men
dom flesta andra verkade gilla den
och tog t.o.m. om!
iallafall var det en mycket trevlig afton.

munsbit

en bonusbild på sverigefinländarnas flagga,
som är en sammansmältning av den finska och svenska flaggan.

sverigefinländarnas flagga

 

6 thoughts on “nr 192: munsbit (55 av 366)

    • den innehåller skrädmjöl, vatten och lite salt. jag känner till skrädmjöl, men i mina butiker har jag inte sett den.
      skrädmjöl är enl wikipedia mjöl malt av rostade havrekärnor. det visste jag inte, fick googla.

  1. Jag kan direkt se att jag inte heller skulle äta den där gröten, men mest för att den verkar innehålla rött kött. Gillar ju dock inte gröt precis.

    • gröten är gjord på skrädmjöl och vatten. sen serveras den med rårörda lingon och stekt fläsk. nu åt jag den utan fläsket, eftersom jag endast äter vegetariskt. annars gillar jag gröt, men denna och mannagrynsgröt är inget jag gillar.

Kommentarer inaktiverade.