jordnötssmör

såg i teve att jordnötssmör
tillsammans med rostebröd
var nyttigt.
jordnötssmör har jag smakat på på hotell
och det var rätt äckligt och sött.
det innehöll nämligen socker!
men i teveprogrammet visade dom
hur man lätt kunde tillverka sitt eget.
så i morse gick jag till verket.
trehundra gram salta jordnötter och en halv matsked olja.
man skulle köra det i tio minuter.
det var lite spännande att se
dom olika skepnaderna i processen.

jordnotssmor-1

jordnotssmor-2

jordnotssmor-3

här är den färdig efter tio minuter. lite lös tycker jag,
men den kanske blir lite fastare i kylen.

jordnotssmor-4

och sen på det rostade brödet.

jordnotssmor-5

smaken då?
jag citerar käre maken:
”man kanske vänjer sig efter en tid.”
alltså, det var inget vidare gott.
men nu har vi en burk och det ska ätas upp.
och därmed basta.
här ska vi vara nyttiga.

jordnotssmor-6

6 thoughts on “jordnötssmör

  1. Blä, om jordnötssmör tycker jag inte men maken gillar det. Jordnötssmör och sylt på rostmacka. han får ha det för sig själv. Men jag ska tipsa honom om att han kan göra egen istället för att köpa.

  2. Det är verkligen en speciell smak och konsistens på jordnötssmör. Det finns dock osötat att handla, men de burkarna brukar inte stå på samma ställe som snacksjordnötssmöret.

    • jo, jag har sett att det finns utan socker, t ex markattas. men jag tror kanske inte detta blir nån höjdare, varken maken eller jag gillar jordnötter egentligen. men jag får se hur det smakar om och när jag får smaksinnet tillbaka.

  3. Glömde bort att jag måste använda mitt facebook-konto. Jag gillar jordnötssmör utan bitar i. Det finns en sort med lite mindre socker i har jag för mig.

    • jo, jag har ju sett att det finns jordnötssmör med bara jordnötter och olja att köpa. men det var ju roligare att prova göra själv. nu vet jag ju inte riktigt hur det smakade eftersom mitt smaksinne har blivit stört. men maken gillade det inte så himla mycket. men så gillar han inte jordnötter heller. och det gör ju inte jag heller.

  4. Jag älskar jordnötssmör. Det finns med lite mindre socker i också har jag för mig. Jag gillar den sorten bäst som är krämig. Tycker inte om med en massa bitar i.

Kommentarer inaktiverade.